Szkoła Promująca Zdrowie

Program Szkoła Promująca Zdrowie (SzPZ) realizowany jest w naszej szkole od roku 2013.
Szkolnym koordynatorem jest Pani Bożena Cieślicka.
Kontakt ze szkolnym koordynatorem: telefoniczny lub
e - mail:
Posiadamy już certyfikat wojewódzki.
Obecnie staramy się o certyfikat krajowy.
Nadrzędnym celem SZPZ jest zdrowy styl życia społeczności szkolnej i lokalnej.
Aby to osiągnąć społeczność szkolna powinna starać się m.in.:
- kształtować poczucie odpowiedzialności za zdrowie u każdej osoby, w rodzinie i w społeczności lokalnej,
- zachęcać do zdrowego stylu życia oraz stworzyć uczniom i pracownikom realne i atrakcyjne możliwości dokonywania zdrowych wyborów,
- umożliwiać uczniom rozwój ich potencjału fizycznego, psychicznego i społecznego oraz wzmacniać w nich poczucie własnej wartości,
- włączyć edukację zdrowotną uczniów do programu nauczania szkoły z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania,
- wyposażać uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia oraz tworzenia zdrowego i bezpiecznego środowiska fizycznego,
- włączyć do działań szkoły służbę zdrowia, zwłaszcza do edukacji zdrowotnej.
Definicja SzPZ:
Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów i społecznością lokalną:
- systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
- wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.
Standardy SzPZ:
- Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
- Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
- Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
- Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.
Model SzPZ:
Etapy tworzenia SzPZ:
- Etap pierwszy – diagnoza:
- ustalenie rzeczywistych problemów (potrzeb) społeczności szkolnej lub różnych jej grup,
- uzyskanie konkretnych, obiektywnych danych, które będzie można wykorzystać w ewaluacji wyników po zakończeniu działań lub ich etapu, aby sprawdzić, co i w jakim stopniu się zmieniło.
- Etap drugi – planowanie działań i ich ewaluacji:
- wybór problemu priorytetowego,
- ustalenie przyczyn istnienia wybranego problemu priorytetowego,
- poszukiwanie rozwiązań dla usunięcia przyczyn/y problemu priorytetowego,
- budowanie planu działań i ich ewaluacji.
- Etap trzeci – działania – realizacja planu i jego monitorowanie.
- Etap czwarty – ewaluacja wyników działań:
- ewaluacja celu i zadań,
- wnioski (podsumowanie i interpreatcja wyników ewaluacji).
-
Dnia 31 stycznia 2020r. nastąpiło rozstrzygnięcie szkolnego konkursu na plakat promujący zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną. Autorzy prac mieli za zadanie zachęcić młodych ludzi do zdrowego stylu życia.
Przed przygotowaniem pracy plastycznej, celem poszerzenia swoich wiadomości, uczniowie mogli skorzystać z książek popularnonaukowych i poradników dostępnych w bibliotece szkolnej. -
Na tę okoliczność w naszej skarbnicy wiedzy przygotowana została półka okazjonalna „Zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna”.
Konkurs miał na celu zwiększenie świadomości dbania o zdrowie poprzez prawidłowe odżywianie się i aktywność ruchową. Temat szeroki i bardzo ważny. W przedsięwzięciu wzięli udział uczniowie z wszystkich oddziałów klasowych w szkole, od przedszkola do klasy 8. -
Prace oceniane były w trzech kategoriach wiekowych. Łącznie na konkurs wpłynęły 74 plakaty.
Dzieci, które wzięły udział w przedsięwzięciu, zmierzyły się z nim bardzo dobrze. Prace były ciekawe, niektóre wyjątkowo pomysłowe, wykonane z zaangażowaniem.
Wytwory uczniów oceniło jury w składzie: p. Zbigniew Mazur, p. Katarzyna Dietrich - Urbanek i p. Agnieszka Nowicka. -
Zgodnie z regulaminem konkursu, komisja brała pod uwagę: zgodność pracy z tematem, wartość profilaktyczno – edukacyjną, oryginalność projektu oraz estetykę wykonania. Wszystkim uczestnikom konkursu gratujemy pomysłów. Wystawa prac konkursowych połączona z ekspozycją literatury pt. „Każdy uczeń dobrze wie, co jest zdrowe, a co nie” obędzie się w lutym 2020 roku w holu naszej szkoły.